Хто б міг подумати, що багато речей, які ще 30-40 років тому здавалися нам лише плодом уяви письменників-фантастів, так міцно увійдуть в наше життя. Потужні і водночас маленькі комп’ютери, відеозв’язок, телевізори з пласким екраном, банкомати, соціальні мережі тощо. Але технології не стоять на місці, а лише прискорюють хід.

Це підтверджує рейтинг технологій, що опублікували аналітики MIT Technology Review з Масачусетського інституту. На їхню думку, ці розробки серйозно вплинуть на політику, економіку, медицину і культуру 2017 року.

«Деякі з них працюють вже зараз. Іншим знадобиться десять і більше років для розвитку. Але ви повинні дізнатися про них», — пише видання.

Нейрочіпи: «Глухі почують, сліпі прозріють»

Ще 1998 року був поставлений експеримент, учасниця якого могла рухати курсор по екрану за допомогою нейронного протеза. Але на той момент подібні напрацювання не мали широкого застосування, бо були занадто складні та дорогі.

Зараз в цьому напрямку активно просувається французький нейрофізіолог Грегорі Куртін. Він зміг примусити ходити мавпу, у якої була відсутня половина спинного мозку. Це стало можливим завдяки гнучким електродам і бездротовому зв’язку.

До речі, цю ж технологію вже випробували і на людині. У піддослідного рухалися тільки шия і плечі, а після встановлення імплантатів чоловік зміг підняти чашку.

Крім паралічу вчені сподіваються перемогти сліпоту. В теорії нейронні протези будуть вставляти у очі.

Подібні технології також можуть виявитися ефективними при відновленні спогадів, які було втрачено через хворобу Альцгеймера.

Безпілотні вантажівки

В даний час кілька компаній, а саме Отто, Volvo, Daimler і Peterbilt, тестують безпілотні вантажівки. Хоча багато технічних проблем все ще залишаються невирішеними, прихильники цієї технології стверджують, що такі машини будуть більш безпечними і менш коштовними.

Чому це важливо? Технологія може вирішити для водіїв вантажівок питання: як швидше і ефективніше завершити маршрут? Однак це ж може і знизити оплату їх праці, а також, у кінцевому підсумку, скоротити робочі місця для водіїв-далекобійників.

Орієнтовно ця технологія буде впроваджена через 5-10 років.

Платіжні системи з розпізнаванням обличчя

Вже зараз пошукові системи Китаю використовують технологію розпізнавання обличчя для авторизації платежів. Також вони вистежують злочинців та забезпечують доступ до режимних об’єктів. Наприклад, якщо твоє обличчя є в базі даних, то ти маєш пропуск в будівлю, притому автоматичний.

Одна з працюючих систем називається «Face ++», яка розроблена компанією Didi. Програма виділяє 83 точки «стеження» на обличчі. Відстань між цими точками і забезпечує засоби ідентифікації.

Крім Didi в цьому напрямку працюють Baidu і Alibaba.

Квантовий комп’ютер

У чому відмінність квантового комп’ютера від звичайного ПК? Якщо коротко — він швидкий. Дуже швидкий. Десь у сотні тисяч разів. Справа в тому, що в основі обчислень такої машини лежить квантовий біт, або кубіт. Це аналог 0 і 1 в наших комп’ютерах.

Але через свої унікальні властивості кубіти мають набагато більше можливостей, ніж класичні біти. По-перше, вони можуть одночасно бути і 1, і 0. По-друге, впливати на інші кубіти через явище, відоме як квантова заплутаність. Це дозволяє квантовим комп’ютерам скоротити шлях до правильних відповідей в певних типах обчислень.

Вже зараз Google і Microsoft розробляють свої прототипи.

Селфі в 360°

Сьогодні будь-яка людина може купити нормальну 360-градусну камеру менш ніж за 500$, записати відео протягом декількох хвилин і завантажити його на Facebook або YouTube.

Велика частина цього аматорського 360-градусного контенту не дуже якісна та не дуже цікава. Бо спостерігати, як хтось відпочиває на пляжі в сферичному вигляді так само нудно, як і в реальності.

Інша справа, коли такі технології на озброєнні у професіоналів. Наприклад, журналісти з The New York Times і Reuters використовують камери Samsung Gear 360 вартістю  350$ для виробництва сферичних фотографій і відеозаписів, які документують все, що завгодно. Від урагану на Гаїті до табору біженців в Газі.

Недорогі камери, які створюють сферичні образи, відкрили нову еру в фотографії і змінюють способи обміну враженнями. А Facebook нещодавно запустив підтримку таких відео.

Сонячні термофотоелектричні батареї

Панелі сонячних батарей покривають велику кількість дахів, але навіть через десятиліття після їх першої появи, плити з кремнію залишаються громіздкими, дорогими і неефективними. Фундаментальні обмеження не дозволяють звичайним фотоелектричним приладам поглинати більше енергії сонячного світла.

Тому вчені Массачусетського технологічного інституту працюють над створенням термофотоелектричного перетворювача (STPV), який дозволить отримувати енергію не тільки зі світла, але і з перетвореного тепла.

Така технологія може з’явитися через 10-15 років.

Генна терапія 2.0

Десятиліттями вчені мріяли про генотерапію. Сама ідея чудова: штучно створений вірус використовується для впровадження здорових копій гена пацієнтам, у яких оригінал є пошкодженим.

Однак всі дослідження в цій сфері були заморожені після смерті 1999 року Джессі Джелсінджера. 18-річний хлопець із захворюванням печінки пройшов невдалий курс генної терапії.

Але зараз вирішено безліч ключових завдань і генотерапія вже стоїть на порозі лікування руйнівних спадкових захворювань. Дві з них – «Стрімвеліс» для лікування важкого комбінованого імунодефіциту і «Глібер» для лікування захворювання, через яке утворюється надмірна кількість ліпоцитів у кровотоці – вже завоювали своє місце в системі охорони здоров’я Європи.

Клітинний атлас

Щоб каталогувати 37,2 трлн клітин людського організму, створюється міжнародний консорціум, до якого увійдуть представники США, Великобританії, Швеції, Ізраїлю, Нідерландів та Японії. Кожній клітині буде присвоєний унікальний молекулярний підпис та індекс.

Цей атлас вперше покаже в найдрібніших деталях, з чого складається тіло людини. Це зможе суттєво прискорити пошук нових ліків.

Для дослідження клітин використовуються три новітні технології. Перша — клітинна мікрогідродинаміка, яка дозволяє відокремлювати клітини, позначати їх і готувати до вивчення. Друга технологія прискорює процес вивчення, дозволяючи одному вченому в день обробляти 10 тис. клітин. Третя використовує новітні методи індексування клітин.

З’явитися такий атлас може вже через п’ять років.

Ботнет речей

Ботнети існували протягом принаймні десятиліття. Ще у «нульових» хакери ламали комп’ютери через інтернет і масово контролювали їх з централізованих систем.

Але тепер ця проблема посилюється завдяки розповсюдженню дешевих веб-камер, цифрових відеоплеєрів та інших гаджетів.

Ці пристрої, як правило, не захищені, тому злодії можуть їх з легкістю «хакнути». І це спрощує створення величезних бот-мереж, які захоплюють набагато більше, ніж один сайт.

Навчання з підкріпленням

Це один із способів отримання системою знань та навичок через взаємодію з деяким середовищем. Кращий приклад цієї технології – штучний інтелект AlphaG, розроблений DeepMind, що є дочірньою компанією Alphabet.

2016 року ця програма з рахунком 4:1 обіграла в го (логічну китайську гру) 18-кратного чемпіона світу Лі Седоля.

У DeepMind передбачають, що перспективи навчання з підкріпленням набагато ширші за ігровий штучний інтелект.

У перспективі роботи будуть вчитися ходити і взаємодіяти з предметами без попередньо отриманих інструкцій, а безпілотні автомобілі — отримувати досвід з кожної поїздки.

Закінчив журфак у славному місті Запоріжжя. Сім років працював за фахом у місцевих газетах. 2013 року переїхав до не менш славетного міста Лева. Але це була не єдина зміна у житті – з того часу Інтернет став мені і за редакцію, і за газетні шпальти

Коменти