Андрій Сабініч
Опубліковано: 6 Липня 2018

Попри те, що тема бездротової зарядки підіймалася майже від початку масового продажу електрокарів, 2018 рік обіцяє стати вирішальним. Розберімося, як працює ця технологія.

Як саме відбувається зарядка?

Ця технологія вже давно відома у світі смартфонів: передавач та приймач зроблені у вигляді котушок, а далі свою справу робить явище електромагнітної індукції. Якщо помістити поруч дві котушки, а на одну з них подати перемінний струм, то на другій виникне власний перемінний струм, що дозволить зарядити акумулятор.

Наразі у BMW заявили, що ця система буде модульною, тобто приймач встановлять на дно авто. Дивіться відео:

Окей, 530-е — гібрид. А як бути з електрокарами?

Розмір або об’єм тягового акумулятора в гібридних авто ~9 кВт/г; для зарядки йому потрібно близько 3-х годин. А все тому, що зразки зарядок наразі розраховані на потужність 3-3,5 кВт, і це можна порівняти із зарядкою від розетки 220В.

На допомогу приходить система Halo WEVC (Wireless Electric Vehicle Charging), яка дозволяє працювати з потужністю до 20 кВт/г та має ККД 90%. Компанія Google співпрацює з кількома компаніями в пошуках оптимального рішення для бездротової зарядки: HEVO Power та Momentum Dynamics.

Hevo Power — проект дистанційної зарядки потужністю від 1,5 кВт до 200 кВт та застосунок для смартфонів, що дозволить керувати зарядкою, резервувати місце та правильно ставити на зарядку електрокар. У випадку з Momentum Dynamics це вже не план, а реалізований проект бездротової зарядки на 200 кВт/г, що заряджає китайські електробуси BYD всього за годину. Зараз ця цифра є рекордною серед усіх дистанційних зарядних систем.

Кілька років тому бездротова зарядка починалася з 3 кВт/г, як аналог звичайної розетки 220В, а зараз можна сміливо казати про зростання її потужності вже протягом наступних років.

Стандартизація?

2012 року організація SAE випустила рекомендації для зарядок під назвою J2954, що на сьогодні стали єдиним стандартом у галузі зарядок. Згідно зі стандартом, зарядки мають бути розділені на три типи: до 3,6 кВт; до 7,7 кВт; до 11 кВт.

Де-факто, J2954 є першим кроком у спробі створення сумісних зарядок різними виробниками. Низка досліджень видала певну частоту, оптимальну для ККД 85-90%, але в разі, якщо виробник захоче підвищити ККД свого продукту, він відхилиться від цієї частоти, водночас звівши J2954 нанівець, і зарядки більше не будуть сумісними.

Завдяки стандарту зарядка від, наприклад, Hyundai має працювати з BMW i-Series, і навпаки. Хоча питання стандартизації стає й проблемою: згадайте телефони 15 років тому, купу різних зарядок, і до чого усі зрештою прийшли.

Серед плюсів, окрім зручності дистанційної зарядки, варто виділити можливість зменшення розмірів акумулятора, бо його можна буде заряджати під час проміжних зупинок або на трасах із вбудованими зарядками.

Наразі експериментальні проекти зі створення таких трас мають довжину в пару кілометрів і неймовірно високу ціну. Ще одним мінусом є втрати електроенергії. Вони є навіть у розетках. Але блок-передавач зарядки також під’єднаний до джерела струму дротом, отже втрати плюсуються. Людям, які купляють електрокари «з калькулятором у руках», це не сподобається.

Словом, зручність та багатофункціональність системи бездротової зарядки обов’язково увійде в життя електрокарів та гібридів, підвищуючи рівень технологій та запити до майбутніх продуктів. Але нині ця технологія вимагає суттєвих вдосконалень, зокрема, єдиного стандарту і вирішення питання втрат енергії.

Закінчив НТУ "Дніпровська політехніка" за спеціальністю "Відновлювальні джерела енергії". Пишу про електромобілі та альтернативу енергетику.
← Тисни «Лайк», щоб читати нас у Фейсбуці
Поширити у Фейсбуці
Надіслати у Messenger
Надіслати в Telegram
Надіслати у WhatsApp
Зберегти в Pocket
Обговорення