2014 року стандартна реакція користувачів на суму купівлі WhatsApp компанією Facebook — здивування. Якщо ви тоді теж знепритомніли, і тому забули цифру, про яку йдеться, нагадуємо — це $22 млрд.

Як не дивно, Брайан Ектон та Ян Кум, власники WhatsApp, у результаті залишилися незадоволеними підписаною угодою. Все тому, що кожна зі сторін по-своєму бачила майбутнє месенджера. Цукерберг і Ко хотіли (та й хочуть) нашпигувати WhatsApp рекламою, щоб монетизувати його якнайшвидше, Брайан із колегою навпаки — воліють захистити користувачів від всіляких оголошень, а заразом зберегти конфіденційність їхніх даних.

Та про все це стало відомо з нещодавнього і першого інтерв’ю, яке дав пан Ектон після того, як залишив компанію у вересні 2017 року. (Його напарник учинив так само трохи пізніше — у травні 2018 року).

Спочатку офіційною причиною свого звільнення Брайан називав бажання працювати над іншими проектами. Та коли світ облетіла звістка про втрату Facebook даних користувачів, остаточно стало зрозуміло, що засновник WhatsApp мав зовсім інші мотиви. Бо саме Ектон запустив хештег #DeleteFacebook. Погодьтеся, це доволі красномовний вияв почуттів. Хоча вже під час інтерв’ю Ектон неодноразово казав, що керівництво Facebook — «непогане».

Але це люди бізнесу

— додавав він.

З одного боку, питання монетизації ніби поставили на паузу терміном на п’ять років після підписання угоди. З іншого — вже 2017 року на одній з нарад Цукерберг зазначив, що протягом наступних 5 років WhatsApp має принести $10 млрд.

Заробити планувалося на показі цільової реклами у статусах месенджера, а також запропонувати бізнесу інструменти, що дозволили б використовувати дані користувачів для аналітики й таргетованої реклами.

Але проблема була у шифруванні WhatsApp, бо його засновники завжди виступали за конфіденційність. Ба більше, це й було «фішкою» цього месенджера, який мав 1,5 млрд користувачів. Тому Брайан запропонував інший спосіб монетизації — ввести ліміт на безкоштовні повідомлення, щоби брати гроші тоді, коли цей ліміт буде вичерпано.

Інший варіант — відправляти повідомлення від компаній на кшталт Honda про акції або знижки, але не дозволяти відстежувати дані. Або ще — застосувати модель metered-user, тобто коли оплачується конкретна послуга. Та жоден із цих варіантів не підійшов.

Наразі невідомо, чи залишилася у WhatsApp система шифрування, розроблена Ектоном та Кумом.

Наостанок слід зазначити, що Ектон пішов, перш ніж встиг отримати пакет акцій на суму $850 млн. Та насамперед його хвилює те, що він продав конфіденційність своїх користувачів. Тому Брайан вклав $50 млн у месенджер Signal, в якому і втілює всі ті принципи, що закладалися у WhatsApp.

(* А потім знов продасть його за купу мільярдів доларів? Але це так, думки вголос).

Закінчив журфак у славному місті Запоріжжя. Сім років працював за фахом у місцевих газетах. 2013 року переїхав до не менш славетного міста Лева. Але це була не єдина зміна у житті – з того часу Інтернет став мені і за редакцію, і за газетні шпальти

Коменти