Перш ніж почати аналізувати, зазначу, що якість навушників кожен слухач визначає для себе сам. Оскільки вони призначені для нас, то головним чином мусять задовольняти наші потреби, а в кожного вони різні. Я ж поясню саме те, чому одні навушники можуть бути кращі за інші.

Для початку згадаймо, якої вони бувають конструкції. Розглянемо лише ті типи, якими користуються звичайні українці:

  • вставні — вставляються у вушну раковину (їх ще називають «вкладиші», а в народі кажуть «краплинки»);
  • внутрішньоканальні — розміщуються у вушному каналі (інша назва «вакуумні» або «затички»);
  • накладні — прикладаються до вух, повністю їх не покриваючи;
  • повнорозмірні — охоплюють вуха цілком.

Найголовніший показник — якість звучання.

Від чого ж вона залежить? Можна виділити такі її складові:

  • частотний діапазон (щоб відтворили всі частоти: і низькі (баси) й високі);
  • рівномірність і гладкість частотного діапазону (щоб ми однаково добре чули всі частоти, а не так, що високі надто гучні, а низькі надто тихі);
  • рівень вихідного сигналу (щоб звук у навушника не був дуже тихим);
  • спотворення (щоб звук був чистим, природним і без шумів).

Через те, що вкладиші та вакуумні мають маленький динамік, то вони не можуть повною мірою відтворити весь частотний діапазон, як от їхні більші брати. Щоб це поліпшити, виробники розміщують в корпусі навушника кілька випромінювачів, і так кожен видаватиме свій діапазон частот (звісна річ, що це збільшить їхню ціну, при чому суттєво).

Спотворення однаково присутні в усіх навушниках, але найменше серед усіх чотирьох їх може бути у повнорозмірних. Рівномірність і гладкість частотного діапазону не дуже залежить від типу навушників — всюди вона приблизно однакова, хоча й не завжди.

Можна припустити, що накладні та повнорозмірні навушники дорожчі, бо на їхнє виробництво йде більше матеріалу. Певною мірою це так, але вплив там несуттєвий, особливо під час масового випуску.

Складність виробництва теж не відіграє значної ролі. Але візьмімо до уваги, що це бізнес, тому на всьому зароблятимуть: якщо різниця у вартості матеріалу для затичок на та накладних становить 30 грн., то різниця в ціні може буде вже 100 гривень. Те ж саме й для навушників однакової конструкції: можна взяти, наприклад, кращий магніт, але він такий маленький, що його вартість в одній моделі не дуже й виросте.

Тож, якість і кількість матеріалу виробникові не влітає в копієчку. Звісна річ, що є винятки, але їх мало. І тут ми очевидно не враховуємо коштовні матеріали, бо ж якісь  китайські навушники можуть коштувати тисячі гривень, якщо їх укрити золотом, але ж звук там все одно буде поганий…

Зв’язок між якістю звучання та вартістю неодноразово досліджували і дійшли висновку, що його майже немає. Наприклад, торішнє наукове дослідження, яке було опубліковане в «The Journal of the Acoustical Society of America», показало, що зв’язок між ціною та частотним діапазоном відсутній.

Штучна голова в навушниках

Зазначу, що зі збільшенням ціни якість таки росте, але хитрим чином. Наприклад, якщо ви порівняєте вакуумні навушники за 40 і за 400 гривень, то різницю в звучанні відразу відчуєте; якщо ж ви порівняєте вакуумні навушники за 400 й 1400 гривень, то різницю в звучанні ви можливо відчуєте; коли ж вам дадуть вакуумні навушники за 1 400 і за 14 000 гривень, то різниці в звучанні ви можете не помітити.

Зі зростанням ціни якість звучання спочатку росте дуже швидко, а потім — дуже повільно. Певна річ, якість збільшується, та чи варто звичайному українцеві доплачувати кілька тисяч, щоб його навушники звучали трішки краще?

Багатого користувацького досвіду я не маю, проте для початку, якщо вам потрібне лише добре звучання, то можу порадити:

  • хороші вакуумні та вставні навушники можна купити вже за 400 грн.;
  • гарні накладні можна придбати за 1 000 грн.;
  • хочете хороші повнорозмірні навушники, то приготуйте близько 2 500 грн..
Суттєво збільшують вартість дизайн та інженерні рішення.

Ваші навушники можуть світитися в темряві, бути безпровідними, мати кнопки регулювання, їх може прикрашати логотип Супермена тощо. На якість звучання це не вплине, але ними стане комфортніше користуватися — для нас це важливо, тому виробник робить на це гарну націнку.

Інженерні рішення — важлива річ у поліпшенні якості. Наприклад, через те, що вставні та вакуумні навушники не закривають вухо, то навколишній шум може заважати слухати музику. Щоб його знизити, в корпус монтують мікрофон, який фіксує зовнішній шум та випромінює через динамік такий звук, який погасить сам шум. Вартість таких навушників уже починається з тисячі гривень. А можуть бути незначні втручання (наприклад, змінити форму магніту).

Значні кошти підуть на те, щоб підготувати виробництво нового типу навушників, але вартість самого виготовлення від попереднього може не відрізнятися. Просто інженеру за його винахід багато заплатили, а потім ще й підготовка виробництва вимагала грошових укладень. От нові навушники й будуть дорожчими, адже виробник має і відбити вкладене, і заробити.

Велика націнка з’являється також через бренд.

Звісно, можливо якась китайська фабрика й випускає хороші навушники, але ризикувати не хочеться. Ліпше довіритись іменитій компанії, яка точно продасть нам якісний продукт. До того ж вони в них барвисті, мають гарну форму, а ті китайські сірі ще й запаковані абияк. Ми готові заплати більше, щоб бути певними: оці точно якісні.

І на останок вернімося до нашого скарбу за 55 000$. Чому ж так дорого?

Без зайвих епітетів зазначу: звук у них дуже хороший. Чи там найкращий звук серед усіх навушників у світі — ні, але він точно на висоті.

Навушники «Sennheiser HE1060/HEV1060 Orpheus», що розміщені в мармуровому корпусі з ламповим підсилювачем

Навушники «Sennheiser HE1060/HEV1060 Orpheus» — найдорожчі в світі.

Зазвичай випромінювач у навушників, зокрема в маленьких вакуумних та вставних, динамічний. Йому достатньо живлення від телефону, він може бути маленьким і його вартість невисока. Але чистота звуку в ньому не найкраща. В Sennheiser Orpheus інший випромінювач: електростатичний. В маленькі навушники такий не влізе, він дорогий та ще й потребує додаткового підсилення (он та коробочка з лампочками на фото і є підсилювачем). В автобусі такими вже не скористатися — хіба що ви попросите у водія «прикурити».

Як зазначає виробник: для їхнього виробництва використані найліпші матеріали (наприклад, корпус підсилювача є цільним шматком італійського мармуру), найновіші інженерні рішення та унікальний дизайн. Випускають їх обмежено: по 250 штук в рік. Але навіть, якщо ви надумаєте продати хату, щоб їх придбати, то у вас може нічого не вийти, бо наразі вони вже розкуплені, а черга по нові стоїть на роки вперед.

Чи заслуговують вони на таку ціну? Усе ж, ні. Проте люди готові за це платити, а тому виробник таку й ставить. Перший варіант цих навушників було випущено кілька років тому. На початку вони коштували 13000$, а потім — 30000$. Це певною мірою через те, що в партії було всього 300 штук. Така ціна сформована саме завдяки бренду й обмеженій кількості товару.

І ще трішки поганих слів у бік цих навушників: попри те, що їх випускають обмеженим тиражем, вони не є унікальними, адже всі 250 екземплярів однакові, а от кожен із 250 користувачів різний. Хай би який чистий звук з них не лунав, але він буде спотворений нашим слуховим апаратом. І навушники на це вплинути ніяк не можуть.

Інша річ, коли їх виготовлять персонально для вас: врахують характеристики слухового проходу, форму вуха тощо. І це вже будуть не просто навушники, а персональні монітори. Та й звук у них може бути навіть кращим, ніж у прославлених «Sennheiser Orpheus», а ціна майже вп’ятеро нижча.

↑ Тисни «Лайк», щоб читати нас у Фейсбуці

"Адепт" кафедри Акустики та Акустоелектроніки "Київського Політехнічного Інституту ім. Ігоря Сікорського". Популяризатор науки та української мови. Веду Telegram-канал @MovTribynal.

Коменти