Наприкінці XX століття психологи помітили цікаву річ. Коли дві події відбуваються одна за одною, то враження від першої можуть сильно впливати на враження від другої — навіть якщо події логічно між собою не пов’язані. Такий ефект назвали фіксованими установками або «праймінгом» (англ. to prime — інструктувати).

Праймінг — ефективний спосіб маніпуляції свідомістю людини.

Найпростіший приклад — усім відома загадка: «Що важче — 1 кілограм пір’я чи 1 кілограм заліза?»

Майже кожен спершу подумає, що кілограм заліза, адже це слово асоціюється з чимось важким і запускає праймінг-ефект, котрий впливає на нашу подальшу дію (значить і відповідь)

Приклади праймінгу

Найвідоміші досліди праймінгу, проведені психологом Джоном Баргом, описані у книзі Малькома Гладуелла «Спалах. Сила несвідомих думок, або як не заважати мозку вирішувати».

На експеримент запросили дві групи осіб. Одній групі дали завдання скласти речення зі словами «старість, пенсія, занепокоєння, зморшки, консервативні» тощо. Друга група отримала те саме завдання, тільки зі словами «мужність, сила, достаток, молодість». В результаті члени першої групи після експерименту виходили з аудиторії значно повільніше, аніж ті, хто був у другій, хоча до початку експерименту вони заходили з однаковою швидкістю.

Подібний експеримент провели з двома групами чоловіків. Першій групі дали прочитати оповідання з нейтральним змістом, а другій — романтичну історію. Під час експерименту друга група чоловіків більше звертала увагу на присутніх у аудиторії жінок.

Відомий на початку XX ст. воротар чеської збірної з футболу, Франтішек Планичка, славився своєю майстерністю відбивати пенальті навіть найкращих нападників світу. Секрет успішності полягав у праймінгу.

Франтішек Планічка перед матчем

Коли чехам призначали одинадцятиметровий, то він демонстрував обурення: знімав картуза, та жбурляв його до воріт.

Дев’ять з десяти футболістів команди суперника били саме в той кут, куди летів картуз.

Праймінгом активно користуються маркетологи. Правильно оформлений дизайн інтернет-магазину може вплинути на вибір товару, не кажучи вже про контекстну рекламу. Щоб продати більше французького вина, у магазинах крутять французький шансон, щоб продати пиво — ска-панк або рок.

Недобросовісні ЗМІ також користуються праймінгом. Наприклад, до прев’ю негативної новини часто додають фото політика, котрий не має жодного стосунку до написаного. Проте, надалі у читача цей політик буде асоціюватися з негативом.

Як вберегтися?

Якщо ви відчуваєте, що вами намагаються маніпулювати, або ви не можете визначитись з рішенням, то краще відкладіть все на потім та обміркуйте вже з холодною головою.

Обережно ставтеся до заяв та текстів, що викликають у вас емоції. Наприклад, цей пост варто розшарити в соцмережах, адже ви самі цього хочете.

Людина кількох слів і заплутаних дій. Альтруїст, мікроблогер, нонконформіст. Автор телеграм-каналу «Груз 250».

Коменти