Для того, щоб запустити економіку, замало лише ліберального законодавства та фіскальної служби як апарату примусу.

В історії ще не було прикладів, коли безкомпромісна податкова з надзвичайними повноваженнями була ефективною (США також не є прикладом).

Нагадаю, що в разі ухвалення законопроекту від уряду українська ДФС може отримати нові повноваження. Згідно з урядовою пропозицією №3, держава планує запровадити специфічні принципи диференціації заробітної плати.

Юристи вже зазначили, що ця норма виглядає так, ніби ДФС чи Пенсійний фонд будуть оцінювати підприємства на предмет «справедливості оплати праці».

Як керували в Сінгапурі?

Коли читаєш наші новини, відчуваєш різкий контраст з економічною політикою Сінгапуру, де ще в 60-х та 70-х роках державні органи діяли на засадах не регулятора, а КОНСУЛЬТАНТА.

Про що мова, коли Рада економічного розвитку Сінгапуру так ретельно моніторила економіку держави, що в середині 80-х виявила проблему освоєння сінгапурськими підприємствами нових технологій?

Саме тому РЕД упродовж 1986-1994 рр. стимулювала обмін технологіями між іноземними та місцевими компаніями, «виплачуючи фінансове заохочення інженерам чи менеджерам іноземних компаній за те, що ті обирали місцевих постачальників або допомагали їм» (з доповіді ООН при Всесвітньому банку «Як зробити інвестиційний клімат комфортним для всіх», с. 176).

Було створено 32 партнерські об’єднання за участю 180 підприємств, і продуктивність праці зросла на 17%.

Чи може наше Міністерство економічного розвитку та торгівлі зробити щось схоже? Чи здатна ДФС бодай ініціювати дискусію щодо надмірного податкового навантаження на бізнес?

У місті-державі (меншій за Київ) десятки років тому вже було створено багато ефективних фондів, реально інтегрованих в економіку, які ретельно відстежують проблеми інвесторів та бізнесу.

Для реалізації можливостей моніторингу держава заснувала такі фонди:

  • Національна рада із заробітної платні;
  • Національний фонд продуктивності;
  • Фонд розвитку підприємств;
  • Національний дослідницький фонд.

Фонди були покликані стимулювати підвищення кваліфікації робітників для залучення більш технологічних підприємств. Також вони підтримували малі та середні підприємства за допомогою пільгового фінансування та податкових канікул. Але головним досягненням політики Лі Куан Ю стало насадження ефективної роботи самих державних органів.

Класичний приклад — державні інвестиції; зокрема, створення державної компанії «Сінгапурські авіалінії», від якої завжди вимагалася максимальна ефективність.

Сінгапурські авіалінії створюються урядом не заради престижу, якщо компанія не буде прибутковою, я без вагань ліквідую її

Інтерв’ю Ліма Чін Бенга про Лі Куан Ю для «Сінгапурської історії успіху»

На основі цих прикладів бачимо, чому Сінгапуру вдалося не просто стати фабрикою розвитку для іноземних компаній, але й створити на основі отриманого досвіду власні підприємства, що, зрештою, й дало той шалений поштовх у 80-х та 90-х роках, який ми бачимо на графіку:

ВВП Сингапуру

Фактично дії Сінгапуру повністю віддзеркалюють сенс книги відомого економіста Андерсона, який написав цікаве дослідження щодо втручання держави в економіку, назвавши його «Просто не стій на шляху».

То, може, колись в офісах українських чинуш нарешті з’являться серверні станції з алгоритмами, що унеможливлять вплив людського фактора та дадуть змогу розпродати ту шалену кількість нерухомості, яку лише псують ходячі гамбургери?

↑ Тисни «Лайк», щоб читати нас у Фейсбуці

Вечорами замість перегляду ютубчику віддаю перевагу економічній літературі та цікавим статтям, де я шукаю відповідь, що буде з нами завтра.

Коменти