Китай продовжує втілювати в життя ідеї серіалу «Чорне дзеркала» (або ж то сценаристи підглядають, що там відбувається у Піднебесній). Хай там як, а в Китаї створили «карту недобросовісних боржників», щоб користувачі повідомляли про тих, хто живе невідповідно до своїх статків.
Поки китайські ЗМІ мають про цей додаток лише крихти інформації. Відомо, що його випробовують у провінції Хебей у межах соціального кредиту довіри, про який ми вже писали.
Отримати доступ до app можна через WeChat, найпопулярнішу платформу для обміну миттєвими повідомленнями серед китайців (понад 1 млрд користувачів). Власне програма показує, чи знаходиться хтось із боржників поряд. Є припущення, що радіус становить 500 м. У додатку висвічується повне ім’я боржника.
На думку China Daily, ідея програми полягає в тому, аби громадяни стежили за боржниками та викривали тих, хто не здатен розрахуватися за кредитом.
Так ми забезпечуємо виконання наших рішень і створюємо середовище соціальної довіри.
Неназваний представник суду
Питання, які поки залишаються без відповідей:
- Додаток показує точне місце розташування або ж місце реєстрації громадянина?
- Чи можна у програмі побачити фото або інші маркери ідентифікації боржника?
- Що саме слід зробити (чи не зробити), щоб з’явитися на мапі?
- Яка поведінка підпадає під категорію «не за статками»?
Нова програма є частиною системи суспільної довіри, яка поступово розгортається у Китаї. Її мета — закріпити ідею, що «бути сумлінним громадянином — прекрасно, а руйнувати довіру — ганебно».
Повною мірою система запрацює 2020 року.
Наразі місцеві органи влади впроваджують власні ініціативи (як-от у провінції Хебей). Наприклад, за інформацією державних ЗМІ, з червня по січень понад 6 тис. осіб, які не сплачували податки чи погано поводилися в громадському транспорті, були позбавлені можливості користуватися літаками або швидкісними поїздами.
Окрім цього, нещодавно уряд дозволив китайським технологічним компаніям, що зберігають особисті дані користувачів (наприклад, Alibaba або Tencent, материнська компанія WeChat), стежити за користувачами та оцінювати їхню фінансову благонадійність.