«Ви що, боїтеся?» — здивовано запитує водій таксі у пасажира на задньому сидінні, що пристібає ремені безпеки. Нерідко серед українських водіїв можна побачити й інші здобутки «рагулізму» — відсутність ременів безпеки, заглушки для них, кермування однією рукою з фейсбуком в іншій.

Культура кермування в Україні🏎️

Навряд когось здивуєш низькою водійською культурою в Україні, де важливість пішоходів затьмарюють дорожні хами на «серйозних» автономерах. Злочинна євроінтеграція зобов’язала їх їздити з увімкненими вдень фарами («Навіщо? Вдень же все видно!») та перевозити дітей виключно в автокріслах («Навіщо? Я ж не буду гнати»).

водії

Статистика ДТП 2018 року

Не менше проблем отримала Україна і від «євроблях» — низькосортних старих автівок, які через забруднення ними повітря європейські країни викидають зі своїх міст.  Оскільки на початку епопеї з «дешевими авто для вільних людей» власники таких автівок не несли юридичної відповідальності за керування своїм ТЗ, кожна четверта ДТП ставалася за участю «євроблях».

Цього року в Україні що 3 години у ДТП гине одна людина.

Хай там як, а українські дороги з українськими водіями однозначно не найбезпечніше місце у країні. Жахає навіть офіційна статистика Нацполіції, за якою щодня у ДТП гине у середньому 8 осіб. Та невже проблеми з водіями настільки серйозні?

Поперед батька в пекло🔥

Цього року на Столичному шосе встановили електронні табло, що вимірювали швидкість автомобілів і показували результат водіям у реальному часі. Це нововведення критикували, вважаючи, що табло лише пробуджує в автомобілістах азарт і бажання зафіксувати рекорд.

водії

Розташування пристроїв відстеження швидкості дорожнього руху

Статистика виявилася сумною: 68% автомобілів перевищили дозволену швидкість. Ба більше, 7% водіїв перевищили швидкість більш ніж на 50 кілометрів за годину, а середня швидкість руху Столичним шосе за добу становила понад 76 км/год.

Рекорд належить водію, який рухався зі швидкістю 222 км/год.

Місто для людини, а не автівки🚶

Поряд із хамовитими водіями, навряд когось здивуєш слабкою інфраструктурою, кепськими транспортними розв’язками та засиллям новобудов у містах-мільйонниках України. Інакше кажучи, з містами поводяться як з квартирами, які здають в оренду — з них намагаються витиснути якомога більше коштів.

У центрі Львова на одній стометрівці може бути розливайка, оперний театр, музей, стрипклуб та «бутік» хутрових виробів. 🤢

Тенденцію вседозволеності підхоплюють і водії, що паркуються казна-як, виправдовуючи це відсутністю паркінгу поруч. Тобто великі міста України враховують інтереси всіх, окрім пішоходів.

водії

Чому Vienna така офігєнна

Якщо ви колись звертали увагу на рейтинги найкращих міст для життя, одне з чільних місць у списку обов’язково посідала австрійська столиця. І не дарма: Відень направду є безпечним містом із дешевим та розгалуженим громадським транспортом.

Місто із населенням приблизно 2 000 000 осіб щороку зростає. Однак понад половину території зарезервовано під «зелені зони». 🌳 Невже без кіосків із шаурмою та цигарками?

«Євробляха» не потрібна, коли є справний та швидкий громадський транспорт.

Окрім наявності доступного житла для усіх мешканців, Відень славиться своїм громадським транспортом. За 365 євро на рік ви можете користуватися автобусом, трамваєм та метро без обмежень. Напишіть у коментарях, чому таку модель не запроваджено в Україні?⌨️

водії

Центральна вулиця Відня

Відень продовжує людиноцентричну лінію, влаштовуючи геноцид автівок. Окрім всебічного фінансування проєктів з пішоходизації міста, головні вулиці міста назавжди закриті для автівок. Оскільки такі дії викликають бурхливу реакцію у суспільстві, держава пішла на діалог із мешканцями. Згодом знайшли спільне рішення — кожен квартал може самостійно робити пішоходизацію своєї території. На це міська влада виділяє невеличкі гранти по кілька тисяч євро.

Подібну політику проводить і муніципальна рада Амстердама: вони намагаються ускладнити рух автомобілів, звужуючи проїжджу частину, загострюючи кути поворотів та розташовуючи дорожні бар’єри.

Метрополітен Амстердама планують зробити цілодобовим, а дітям до 12 років забезпечити безкоштовний проїзд.

До 2050 року муніципалітет Амстердама планує повністю заборонити дизельні та бензинові автівки. Уявіть собі тенденцію: європейські міста викидають старі паливні автівки, а українські міста прямо таки заповнюються ними.

«Спершу побудуйте стоянки!» — не працює. Паркувальні зони для автівок безжально забирають на користь велопаркінгів.

Що робити українським містам?🤔

Найперше, усвідомити важливість пішоходизації міста. Будь-яке місто створене виключно для комфорту його жителів, а не прибутку тимчасових очільників. Грамотна політика у галузі громадського транспорту дозволить отримувати доходи до міського бюджету, водночас самі громадяни мають не цуратися чесно сплачувати за проїзд.

Поряд зі всебічним розвитком громадського транспорту (ми про великі автобуси, а не жахливі «богдани» та «еталони», звісно), буде корисним зростання культури велотранспорту. У XXI столітті українські дороги мають бути облаштовані не тільки для автівок, а й для громадського транспорту та велосипедистів.

Третім завершальним фактором є етос, себто культура громадянської свідомості. Водії, пішоходи та велосипедисти мають поважати один одного, попри будь-яку ситуацію. Водночас фокус місцевого самоврядування має бути спрямовано, насамперед, на пішоходів та велосипедистів, адже згідно із законодавством України, статтею 1187 ЦК, автомобіль є джерелом підвищеної небезпеки.

Отож, шануймося і розвиваймо культуру людиноцентричних міст, а не бетонних джунглів. 🍃

Публіцист, інженер сонячних панелей. Пишу про суспільство, екологію та енергетику.

Підтримайте Токар
50 грн.

10% середньостатистичної статті,
або ж пів дня роботи нашого сервера

Підтримати
Ось вона, нагода стати причетним до розвитку незалежних медіа!
Коменти
Сергій

“Має поважати..”, “має бути..” – це лише лозунги. З якими важко сперечатися, але які нічого не варті, без реалізації. А з реалізації не запропоновано нічого(

Андрій

“Не менше проблем отримала Україна і від «євроблях» — низькосортних старих автівок, які через забруднення ними повітря європейські країни викидають зі своїх міст.” Ну так, 10-річний опель шкодить середовищу набагато більше, ніж “Жигулі” та “Москвич”. Автор – монстр логіки.

Ілля

От кожного разу, як читаю ваші подібні статті, задумуюсь – для кого вони написані? Мені здається, що читачам такого видання як Токар не треба розжовувати такі прописні істини. А аудиторія, якій корисно було б почитати такі статті, не читає такі видання.