Напевно, ніколи в історії людство не мало так багато можливостей, як сьогодні. Особливо це стосується інформації, яка генерується не повільніше за розширення Всесвіту. Такий перебіг подій утворив т.зв. «парадокс інтернету»: за вільного доступу до мільярдів одиниць інформації, люди досі діляться на дві категорії.
Перші обирають постійно навчатися, розвиватися і черпати зі світового архіву знань. Знайомитися та вивчати численні джерела на всі наявні теми. Раніше такого не могли собі дозволити навіть найлюксовіші бібліотеки світу.
Інші ж навпаки – оточують себе дзеркалами, власними зображеннями: створюють блоги з особистими думками, блокують людей з іншими поглядами та звужують свій світогляд до певної лакуни. Ми докладніше розглядали цей феномен у статті про післяправду, де розповіли про ілюзію «громадської думки» та «експертної оцінки».
З огляду на це, ми вирішили звернути увагу на нещодавнє дослідження Sage Journal of Marketing, де науковці торкнулися теми відвертості у соцмережах. Річ у тому, що левова частка наших твітів, інстаграм-фотографій та постів у фейсбуці містять персональну думку, оцінювальне судження тощо. Від новини про омріяну відпустку до чергового обурення клоунадою в парламенті – ми регулярно ширимо свої думки та коментарі мережею.
Науковці проаналізували тисячі повідомлень у соцмережах і з’ясували, що люди набагато частіше розкривають свої секрети та особисті факти, публікуючи їх зі смартфона. Комп’ютери, згідно з дослідженням, частіше використовують для робочих публікацій.
У своїй праці дослідники проаналізували майже 400 000 твітів, 10 000 ревю ресторанів та кілька тисяч фейсбук-стрічок. За допомогою машинного навчання та із залученням соціологів їм також вдалося виявити кілька факторів, що спричиняють таку «хвилю одкровення» серед власників смартфонів.
На думку науковців, навіть розмір екрана останніх моделей смартфонів все одно в рази менший за монітор ноутбука чи стаціонарного комп’ютера. Невеличкий розмір активної ділянки змушує людину ще більше зосереджуватися на гнівному коментарі. Думки про безпеку і доречність відходять на другий план.
Також грає роль і емоційний фактор: смартфон асоціюється з комфортом, який ми відчуваємо, спілкуючись з близькими людьми. Цей когнітивний зв’язок знижує нашу пильність і легітимізує будь-які емоційні пости. Так, люди ділилися юридичними подробицями свого розлучення, родинними сварками тощо.
Дослідники радять користувачам пильнувати свої емоції та бути обережнішими у роботі з кишеньковими пристроями. Імпульсивні літери, набрані на емоціях, можуть коштувати вам не лише кар’єри, але й репутації та родини.