Стосунки між водіями та велосипедистами – складна і давня історія. В містах України велосипедистів стає чимраз більше, а отже, змінюється й динаміка дорожнього руху. Ровером легше об’їхати затори, проте водії часто не помічають велосипедистів у дзеркалах чи просто зухвало ставляться до двоколісних учасників руху. Озброївшись науковим дослідженням, спробуємо розставити крапки над «і».

В чому суть?

Торік група австралійських науковців з Інституту транспортних студій серйозно взялася за питання дегуманізації велосипедистів. Основна гіпотеза їхнього дослідження – водії автівок сприймають велосипедистів як неповноцінних людей. Розділ Traffic Psychology and Behaviour присвячено окремій темі про зв’язок між рівнем агресії щодо велосипедистів і дегуманізацією цієї групи.

Термін дегуманізація, попри глибину поняття, означає процес, за якого одні люди перестають вважати людьми іншу групу, наприклад, з іншим кольором шкіри, рівнем доходів чи транспортним засобом. Як і будь-яка проблема, дегуманізація зростає за кризових обставин: у цьому причина геноцидів, кривавих переворотів та інших актів насильства, що спалахують у бентежні часи. Дегуманізація відбувається і «на місцях» – наприклад, під час винесення судових вироків.

А ровери тут до чого?

Науковці дослідили, що для водіїв велосипедисти стали чимось подібним до українців для совєцької влади. Негативне ставлення до велосипедистів з боку водіїв автівок пов’язують саме із такою дегуманізацією «на місцях», цькуванням на мікрорівні.

Завдяки опитуванням дослідники визначили, що велосипедистів вважають «холодними та механічними, немов роботи». Підливала оливи у вогонь і шкала оцінки, де велосипедистів просили прирівняти до людини відносно мавпи чи таргана.

Провокативна шкала оцінки велосипедистів водіями автівок. Джерело – Transportation Rsearch, 2019

Водіїв питали про проблеми взаємодії між велосипедистами та автівками, причини цих конфліктів і частоту неприємних ситуацій, на кшталт «підрізання», з боку роверистів.

Згідно з опитуванням, понад 40% водіїв вважають велосипедистів нижчими за homo sapiens за обома шкалами розвитку. 

Є дві основні претензії з боку водіїв. Перша – ровери є механічними засобами, і не пасує крутити педалі там, де їздять бензинові двигуни. Друга – ровериста важче побачити у дзеркалі, аніж автівку.

Як можна розв’язати цю проблему?

Змінити щось у людських стосунках завжди важко, а от покращити рівень взаємодії – легше. Науковці працюють над проблемою з обох боків. Так, наприклад, інженери створили пульсометр для водія, який перемикає музику в салоні на спокійнішу, щойно пульс керманича зростає. Можете подивитися презентацію цього проєкту.

З боку велосипедистів ініціативу на себе взяли у ŠKODA Traffic Safety Research Centre. Вони запустили велику просвітницьку кампанію, закликавши усіх велосипедистів обов’язково мати виразні світловідбивні елементи й завжди тримати світло увімкненим.

Підтримайте Токар
50 грн.

10% середньостатистичної статті,
або ж пів дня роботи нашого сервера

Підтримати
Ось вона, нагода стати причетним до розвитку незалежних медіа!
Коменти
Семен

З велосипедистами ясно)) А як щодо електровелосипедистів-це наступна ланка в еволюції з боку зору автомобілістів чи стрибок назад по мавпячій шкалі?))

Павло

Завжди кращим варіантом будуть інфраструктурны рішення :)