Тварини, а особливо собаки, мають позитивний терапевтичний вплив на дітей та дорослих. Нове дослідження, опубліковане в International Journal of Social Robotics, показало, що тваринка-робот MiRo-E може бути такою самою ефективною, як і справжній собака, а в деяких аспектах – навіть кращою альтернативою за останніх.

Кураторка дослідження, доктор Ліенн Пропс з департаменту психології, зазначила: «Нам відомо, що гра з песиками заспокоює дітей, а вони обожнюють взаємодіяти з тваринами. Це позитивно впливає на їхнє самопочуття, підвищує мотивацію та знімає стрес… Попереднє вивчення такої взаємодії показало, що біоміметичний робот – той, котрий поводиться як тварина – може бути достойною альтернативою справжнім собакам, а в деяких моментах спроможний навіть перевершити їх».

Собаки мають величезний навчальний потенціал та високу здатність соціалізуватися в оточенні, тому їх часто залучають для терапії. А проте лікарі та самі хворі не завжди готові йти на ризики, пов’язані з алергічними реакціями чи захворюваннями, які може переносити тварина. Ба більше, деякі пацієнти бояться песиків або ж не люблять їх, тому перебування зі справжньою твариною не є для них комфортним.

Наука чи природа?

Власниця пса для терапії та перша авторка International Journal of Social Robotics Олівія Барбер каже: «Попри те, що час дітей, проведений із собаками в школі чи в лікарні, має багато переваг для пацієнтів, тваринкам такі заняття приносять зайвий стрес та втому. Нам варто провести серйозні дослідження та визначити, рівноцінне використання роботів-псів зі справжніми тваринами, чи ні».

Насправді переваг у тварини-робота більш ніж достатньо. Такі пристрої набагато чистіші за живих собак, вони також можуть довше працювати. За правдоподібність поведінки роботів не варто перейматися: їх навчили повторювати поведінку песиків – виляти хвостами, щоб показати захоплення, виражати «емоції» через звуки й колір, рухати вухами в бік звуків та навіть «спати».

Вчені залучили двох справжніх собак і біоміметичного робота для терапії з дітьми 11-12 років у загальноосвітній школі в Західному Суссексі. Перед терапевтичними сесіями з тваринами школярам запропонували пройти опитування про їхні переконання щодо справжніх псів та роботів і ставлення до них.

Дослідникам вдалося визначити, що діти спостерігали за справжньою та штучною твариною однаковий час, проте більше уваги приділили грі з роботом.

Попри те, що, згідно з опитуванням, діти віддали б перевагу сеансам з живою собакою, вони фактично демонстрували більше позитивних емоцій після взаємодії з роботом. Що більше діти присвоювали собаці й роботу психічних станів і почуттів, то більше задоволення отримували від сеансів.

Доктор Проопс зауважила:

Це дослідження не масштабне, але його результати показують, що інтерактивних роботів-песиків можна використати як корисну альтернативу традиційній терапії з тваринами.

Коменти