На початку 2021 року Google оголосила про заміну cookie-файлів, які відстежують активність користувачів на різних сайтах, аналогом, назвавши це «Приватнішим інтернетом». За місяць після анонсу у 1% користувачів Chrome з’явилась тестова версія цього аналогу — FLoC — завдяки якому браузер самостійно розподіляє користувачів по групах інтересів та «повідомляє» їх сайтам. За іронією, замість “приватнішого”, інтернет став значно контрольованішим, адже Google створила інструмент для збору більшої кількості даних, ніж будь-коли до цього.
Google стверджує, що технологія дозволить зберегти приватність користувачів, натомість розробники браузерів Brave, Firefox, Vivaldi та інших вільних браузерів заявили, що блокуватимуть FLoC. Нумо розберімося, що це, як воно працює і чи справді там є щось про приватність користувачів.
Що таке FLoC від Google
Сьогодні, коли ви заходите на будь-який сайт, ваш браузер може повідомити йому, що вчора (наприклад) ви шукали дитячі ліжка на сайті IKEA та порівнювали ціни на дитяче харчування. Відповідно, вам показуватимуть рекламу дитячого одягу або автокрісел для дітей, знаючи, що це може вас зацікавити. Крім того, сайт може дізнатися марку вашого пристрою (смартфона чи ноутбука), локацію, вашу стать, вік та багато інших параметрів. За передачу ваших даних відповідають cookies у вашому браузері, які записують майже усі ваші дії в мережі.
FLoC намагається змінити вектор — він показуватиме вам рекламу згідно з вашими інтересами, але не передаючи дані про вашу особу. Тобто FLoC згрупує вас у групу (Google називає це “когортою”) молодих батьків, але нічого більше не розповідатиме.

Приклад розподілу груп користувачів у FLoC
Чому це погано
Як заявили розробники Vivaldi, FLoC лише посилить позиції браузера Chrome на ринку браузерів і збере ще більше даних, ніж збирають cookies. Річ у тім, що детальний аналіз людей у групах не буде доступним рекламодавцям ззовні, але при цьому буде доступний найбільшому рекламодавцеві — Google.
Крім того, ваш FLoC ID відстежуватиме дії на всіх сайтах, навіть якщо вони зовсім не містили реклами або не мали систем аналітики Google. Постає низка етичних питань: чи групуватиме FLoC людей за релігійними чи політичними поглядами? Якщо так — що робити людям у диктаторських країнах, або прихильникам опозиції?
Компонент FLoC у Chrome має надіслати запит до серверів Google, щоб перевірити, чи доступна функція в цьому регіоні (Google поки що дозволяє FLoC лише в деяких частинах світу), де не діє європейський GDPR.
Йон вон Тетцнер (Jon von Tetzchner), стаття “Ні, Google! Користувачі Vivaldi не матимуть FLoC”
Хоча Vivaldi й використовує як основу фреймворк Chromium, розробники багато його модифікували, зробивши безпечним для користувачів.
Схожі сумніви висловили й розробники браузеру Brave. Вони описали ще цікавіший кейс, за якого FLoC справді виглядає шкідником. Уявімо, ви знайшли нішевий ринок із зацікавленою аудиторією. Ціни там, цілком логічно, на 10-20% більші за Amazon. Завдяки збору аналітики ваші відвідувачі потраплять у групу цієї ніші, а той самий Amazon зможе отримати їх у вас без будь-якого дослідження ринку чи конкуренції.
Розробник пошукового сервісу і мобільних браузерів DuckDuckGo зазначив, що ідентифікатор може містити конфіденційну інформацію і допомагати рекламодавцям ідентифікувати користувачів.
Компанія випустила оновлення свого розширення для Chrome, яке відключає FLoC в браузері та не дозволить всім сайтам відстежувати користувачів через FLoC ID.
Також DuckDuckGo відмовилася від збору аналітики у своїй пошуковій системі для ідентифікації користувачів або реклами.
Що робити?
- Найперше, перевірити чи у вас увімкнений FLoC, це можна зробити на сайті AmiFLoCed.
- Перейдіть на захищений браузер: Mozilla, Brave або DuckDuckGo.
- Якщо ви з якихось причин все ще у Chrome, принаймні встановіть додаток від DuckDuckGo, який мінімізує ваші втрати приватності.
Загалом, ми на порозі «війни» між ІТ-гігантами та волонтерськими проєктами, а поле битви — анонімність в мережі. Не факт, що технологію випустять з бета-версії та замінять ним cookies, але логіка продажу персональних даних, як бачимо, нікуди не поділася.
Читайте також лист нашого читача з окупованого Донецька: як працює інтернет у “ДНР”.
Треба переходити на Яндекс😆. Ну тільки якось не хочеться.
Хром вирвався вперед завдяки його швидкості. Швидкість давно закінчилась, значить валимо на ФаєрФокс
Что-что, пошёл он в лес. Дорогу ТОР и экосистеме утопия! Только там безопасно теперь, походу.
Плохо