На початку травня стало відомо, що сотні мільйонів популярних у Китаї телевізорів стежать за своїми власниками. Gozen Data, провідна китайська компанія з аналізу телеглядачів, що базується в Пекіні, за допомогою смарттелевізорів збирала особисті дані в режимі реального часу, і традиційно – без згоди користувачів.

Вперше таку практику виявив користувач технологічного форуму V2EX, який помітив, що його телевізор став працювати занадто повільно. Проаналізувавши код серверних програм, він знайшов програму, котра що десять хвилин сканувала його Wi-Fi та передавала інформацію на сервер Gozen Data.

Які розумні пристрої використовуються вдома; де зараз ваш телефон; хто використовує ваш Wi-Fi; і яким Wi-Fi користується ваш сусід – все це постійно збирається і надсилається на сайт

написав користувач

Зазвичай дискусії про незаконні методи збору даних в Китаї зосереджені на застосунках для смартфонів. Випадок зі смарттелевізорами перший, що набув широкого розголосу.

Кількість смарттелевізорів у Китаї 2019 року становила 270 млн, і 140 млн з них збирали дані для Gozen Data. Проблема в тому, що користувачі не знали про цю практику. Щойно новина просочилася в мережу, компанія видалила зі свого сайту дані про співпрацю з виробниками телевізорів.

2019 року Чень Чженсюань, віцепрезидент Gozen Data, заявив, що компанія збирала інформацію про те, що саме транслюється на телевізорі, і дані про те, які самі пристрої використовуються перед екранами, приміром, смартфони, iPad, розумні колонки Xiaomi й Alibaba.

Всі ці дані вкупі дозволяють рекламодавцям орієнтуватися на конкретні групи споживачів

Чень Чженсюань

Gozen Data прибрала зі сайту згадки про телеканали, що співпрацюють з компанією, тож наразі невідомо, чи всі вони згодилися на прихований збір користувацьких даних. Проте Skyworth, виробник телевізорів, які завантажували особисту інформацію, 27 квітня оголосив, що відключив усі служби Gozen Data і припинив їхнє співробітництво.

Зі свого боку, Gozen Data опублікувала заяву з вибаченнями та обіцянками «покращити нашу політику конфіденційності користувачів і гарантувати, що збір даних проводитиметься лише зі згоди користувачів та в межах закону». На сайті компанії також з’явилася окрема сторінка з описом 21 типу даних, які компанія отримує від користувачів.

На тлі загальнонаціонального переходу до розумних будинків, де навіть витяжки, плити й водонагрівачі працюють з підключенням до інтернету, побоювання щодо безпеки не обмежаться додатками для смартфонів. Та навряд чи обурення користувачів у соцмережах стане на заваді китайським – і не тільки – компаніям, які очікують великих прибутків від впровадження сучасних технологій.

Літературний редактор.

Коменти