Краса водню у тому, що він є екологічно чистим паливом, яке виробляється з води за допомогою зеленої електроенергії. Він не призводить до викиду парникових газів та не лишає вуглецевий слід. Завдяки електролізу з води отримують водень, використовуючи надлишкову енергію пікових періодів роботи СЕС та вітряків. В результаті – паливо, яке не впливає на клімат і не шкодить довкіллю.

Саме тому водень називають паливом майбутнього, країни постійно інвестують у заміщення природного газу в опаленні житла та переведення транспорту на екологічне паливо. Так сталося й в Естонії – про це й поговоримо.

Що сталося

Університет Тарту та автомобільний стартап Auve Tech підготували до запуску перший автономний шатл на водневих паливних елементах. Естонські державні регулятори виявилися лояльними до такого експерименту і схвалили експлуатацію безпілотного автомобіля (навіть без страхувального оператора) на дорогах загального користування. Вже в липні Auve Tech зможе перевозити пасажирів містом, починаючи з кампуса місцевого університету.

Шаттл Auve Tech обладнано технологією автопілота четвертого рівня, себто він може пересуватися без участі людини, проте в обмежених зонах. Сам безпілотний автобус готовий до екстремальних погодних чи дорожніх ситуацій, проте його ПЗ постійно оновлюється і покращується алгоритмами штучного інтелекту. Про те, як вони працюють, ми писали у статті «Все, що потрібно знати про штучний інтелект сьогодні».

Auve Tech в Таллінні. Джерело: Auve Tech

Auve Tech в Таллінні. Джерело: Auve Tech

Усередині шаттлу зможе перебувати шість пасажирів, а салон укомплектовано пандусами для інвалідних візочків, аварійним виходом та кондиціонерами. Звісно ж, шаттл керується віддалено, тож в разі форс-мажору оператори беруть на себе управління і повертають апарат на маршрут.

Водневі паливні елементи двигунів на 100% розроблено в Естонії, інженерами університету Тарту. Так акумуляторний блок має 25 кВт потужності й забезпечить 8 годин безперервної поїздки з максимальною швидкістю 25 км/год. Єдиними побічними продуктами Auve Tech буде водяна пара та тепло.

Чому це важливо

Тренд на екологічне паливо стане буденністю наступними декадами, і пілотний запуск естонського водневого шаттла – чергове підтвердження. В сенсі екології та технологічності до автовиробників висуваються щораз жорсткіші вимоги, тож на ринку виживуть лише лідери. Лідерами будуть ті, хто зробили ставку на смерть двигунів внутрішнього згоряння.

Так, наприклад, Volvo Cars (дочірня компанія китайського холдингу Geely Automotive) до 2030 року планує повністю електрифікувати модельний ряд та зупинити виробництво і продаж автомобілів із ДВЗ. До 2025 року Volvo планують виконати половину свого «зеленого плану». А німці з Volkswagen Group перебудовують саму концепцію розробки електрокарів. Згідно з новою стратегією, Volkswagen розроблятиме нові мікросхеми для електрокарів і патентуватиме свіжі технологічні рішення.

Коменти