Нині у світі близько 1,4 мільярда автомобілів, і до 2036 року ця цифра може подвоїтись. Якщо усі ці автівки будуть на бензині чи дизелі, наслідки для клімату та довкілля будуть геть негативними. Натомість електрокари продукують менше викидів, живляться зеленою енергією та не додають парникових газів до й без того понівеченої атмосфери Землі.

Але виробництво такої кількості електромобілів своєю чергою збільшить попит на метали на кшталт літію, кобальту, нікелю та марганцю. Вони необхідні для виробництва машин на електродвигунах, але трапляються занадто рідко для того, щоб задовольнити чимраз вищий попит. Якщо ви дивилися наше відео про літій, то знаєте, що більша частина світових запасів літію зосереджена у Південній Америці, де видобуток копалин загрожує і місцевим, і екосистемі.

Економіка перероблення

Провідним виробникам електрокарів доводиться економити на імпорті сировини та шукати стабільних постачальників. Раніше пропонували топорний варіант – видобуток із глибин морів, але він так само шкодитиме природі. Сьогодні ж альтернативу шукають у відпрацьованій електроніці: вона кишить дорогоцінними металами, постійно накопичується на сміттєзвалищах і має добрячі запаси – 2,5 мільйона тонн щороку.

Акумулятори електрокарів слугують 8-10 років, а переробляються у мізерних масштабах. Логічно було б не шукати нові джерела, а використати вже наявні.

Найбільші станції перероблення літій-іонних акумуляторів базуються в Китаї. Конкуренція за сировину там настільки сильна, що переробники змагаються, хто більше за неї заплатить. Процес досить простий: батареї розплавляють, «витягуючи» метали. На жаль, заводи досить дорогі в експлуатації й продукують багато вуглецю; запобігти цим викидам може лише складне та коштовне обладнання.

Світовий ринок перероблювання металу зросте на майже $20 мільярдів (до показника в $76 мільярдів 2025 року). Без економніших та екологічніших методів перероблення цей ринок лише зашкодить довкіллю і загострить екологічні проблеми. На щастя, існує природний процес вилучення дорогоцінних металів із відходів, про який вже відомо людству.

Бактерії для батарей

Біовилужування – це коли мікроби окислюють метал в процесі власного метаболізму. Цей метод застосовують у гірничовидобувній промисловості, де бактерії вилучають цінні метали з руд. Нещодавно такий самий підхід застосували для відновлення материнських плат та сонячних панелей.

Як повідомляє The Conversation, дослідники виявили, що метали з акумуляторів електрокарів можна переробляти методом біовилужування. Бактерії Acidithiobacillus та інші нетоксичні види зможуть обробляти метали без високих температур чи токсичних хімічних речовин. Очищені метали складатимуться з різних хімічних елементів, а отже, їх можна буде переробляти далі у довільній формі.

Так виглядає біовилужування у гірничовидобувній промисловості. Джерело: Choksawatdikorn/Shutterstock

Масштабувати цей процес можна завдяки інкубаторному вирощенню бактерій за температури 37°C, з додаванням вуглекислого газу. Вуглецевий слід від біовилужування буде набагато меншим за наявні переробні заводи. В результаті виробники електрокарів отримуватимуть дешевші акумулятори, відв’яжуться від постачальників та інвестуватимуть у локальні ринки перероблювання. Ринок перенаправить потік інвестицій у технології, а не на території.

Електрокари досі залишаються технологією, яка поступово розвивається. Утім, використання та перероблення їхніх компонентів слід розглядати як невіддільну частину всього процесу. За вдалих державних інвестицій та політичної волі виробників життєвий цикл акумулятора електромобіля може стати дешевшим та екологічнішим завдяки біовилужуванню.

Коменти