На перетині сучасної соціології та економіки майорить новий термін — економіка уваги. Про неї пишуть і в економічних виданнях, і в наукових журналах, і ця теорія вдало вписується у світ цифрових продуктів та соціальних мереж. У цій статті ми стисло оглянемо джерела економіки уваги та кілька методів самозахисту для того, щоб не стати її жертвою.

Що це таке

Економіка уваги — це теорія або концепт, згідно з яким увага є найціннішим ресурсом цифрової доби. Такий фокус на увазі виник через те, що сьогодні існує необмежений доступ до мільярдів одиниць інформації: від літератури та новин до витворів мистецтва і кінострічок. З одного боку, ми отримуємо шалену кількість інформації, а з іншого, маємо стільки ж когнітивних здібностей, як і 25 років тому.

Тепер нас обмежує не доступність інформації, а ступінь уваги до неї.

Увагу цінують не лише співрозмовники, але й корпорації, політичні компанії та інші організації, які спонукають нас витрачати на них свій час або гроші. Ще 1997 року економісти прогнозували перехід від матеріальної до «увагової» економіки, де увага стає і ресурсом, і валютою. Щоправда, з доказів тоді була тільки кореляція уваги до попзірок із їхніми прибутками.

Як це працює

Сьогодні на утриманні вашої уваги фокусуються інтерфейси. Зовнішній вигляд сайтів та додатків — яскрава анімація, ілюстрації та великі цифри — постійно покращується, аби хоч якось зацікавити вас і змусити провести на сторінці якомога більше часу.

З іншого боку, увага не завжди стосується послуги або продукту. Вибори президента, смерть відомої персони, гучна прем’єра нового фільму чи «хайпове» інтерв’ю — спектр магнітів вашої уваги виходить за межі комерційних пропозицій.

Синхронні «вибухи» онлайн-уваги щодо Олімпійських ігор 2021 року (а) самої статті й (b) схожих на неї. Джерело: Nature.com

Однак бренди повсюдно використовують рекламні інструменти, щоб стежити за фокусом вашої уваги й пропонувати актуальні послуги чи продукти. Загуглили назву фільму — чекайте на «персональну знижку» на квиток у стрічці; подивилися відео про підбір авто — реклама автобазарів не забариться; відкрили статтю про перший триместр — і, яке диво, акційні подушки для вагітності вже тут.

Найкращий приклад: значок «закрити» у рекламі в іграх, який з’являється лише за 15 секунд після перегляду реклами.

Звідки вони беруть мої дані?

Фактично, ви самі ними ділитесь. Соцмережі, новини, ютубчик — усі ці майданчики обмінюються даними про всі ваші кроки й регулярно формують ваш портрет, згідно з яким потім налаштовують рекламу.

Головними гравцями у побудові такого портрету є пошукові системи. Їхні алгоритми формують рекомендації на основі ваших минулих запитів, тож серед океану статей вони скоріше покажуть вам найцікавіше.

З іншого боку, можливість приховувати нецікаві обліковки чи сайти, купувати підписки без реклами чи встановлювати AdBlock на свої пристрої теж впливає на ринок. З такими активностями ваша увага стає ще дефіцитнішим ресурсом для тих, хто всіма бюджетами хоче її отримати.

Як від цього захиститись?

Цілковито ізолюватися від мисливців за вашою увагою не вийде. Натомість ви можете адекватно і комфортно пристосуватися до життя в таких цифрових умовах. Ось кілька правил, яких можна дотримуватися задля полегшення життя у добу економіки уваги.

Найперше, «зріжте» роль соцмереж у вашому житті. Змініть рутину зі стрічкою фейсбуку  та ютубчику на цікаві подкасти або лонгріди. Якщо ви відчуваєте, що концентрація на контенті впала взагалі, не нехтуйте цифровим детоксом, аби її відновити.

По-друге, навчайтесь критичного мислення. Товари по акції потрапляють до вашої стрічки не за божим провидінням, а імпульсивна покупка — єдине, чого від вас очікують маркетологи. Відв’яжіть усі картки від методів швидкої оплати в інтернеті, зачекайте хоча б добу і знову запитайте, чи справді вам це потрібно.

Насамкінець, перелаштуйтесь на сервіси, які поважають вашу приватність. Зміна Google на DuckDuckGo чи Startpage суттєво обмежить спектр стеження за вашими інтересами. Якщо такий стрибок віри вам не під силу, принаймні вимкніть усі відстежування в пошуку, Youtube та Google Maps. Можете також побавитися історією власної активности — точно знайдете багато цікавого про свою цифрову поведінку.

Читайте також

Коменти
Сексмайстер!

Вимкнути JavaScript!

Олег

Що?? Хто??? Startpage поважає мою приватність ??? Нє смєшитє мої пєдалі . Вони вимагали від мене підтвердження що я людина . “Для моєї безпеки” і хотіли видурити персональні дані