Назар Токар
Опубліковано: 20 Серпня 2008
Оновлено: 14 Серпня 2018

советы начинающему фрилансеру

Пам’ятаю, нещодавно хтось питав у мене ради з приводу роботи вдома. Він хотів звільнитися з дизайн-студії і стати фрілансером, але не знав, що його може чекати крім вільного графіка і зручного робочого місця. Поганявши його гарненько статтями та інтерв’ю, мені все-таки захотілося виділити головне.

Почнемо з того, що подібних статей можна знайти з добру сотню і ще не одна сотня їх з’явиться. В цьому немає нічого дивного — кожен вільний працівник стикається з класичними проблемами і намагається вирішити їх по-своєму. І я не є винятком.

Отже, мої поради починаючому фрілансеру, побудовані на власному досвіді.

Планування часу

Чим більше спить фрілансер, тим менше він отримає грошей. Важливо запам’ятати цю фразу і не відмахуватися перед собою отмазками в стилі «складно самому планувати час» або «ненормований графік вбиває все бажання працювати».

Я пам’ятаю реальні відгуки з блогів, де фрілансери скаржаться, що телевізор, зручний великий диван і музика заважають їм працювати. Далі йшли розлогі вигадки, що робота вдома це каторга і ніхто їх не розуміє, працювати незручно, все відволікає та інше…

Тут хочеться поставити резонне питання: а що вони власне зробили, щоб перетворити колись домашнє місце відпочинку в робоче місце? Заважає телевізор? Вимкни або викинь! Заважає музика? Працюй в тиші! Я так і роблю: вдень з музикою працювати мені особисто незручно, працюю в тиші.

Заважає спека? Став кондиціонер, зараз це може дозволити собі практично будь-хто.

Якщо відмовитися від телевізора, розважальних сайтів, пива з друзями та іншого немає бажання, то необхідно чітко розмежувати час для відпочинку і час для роботи. Перші півроку «вільного польоту» я лягав о 4 годині ранку, а вставав об 11, відчував себе при цьому жахливо, тому що не міг нормально виспатися.

Пізніше поставив собі умову — працювати максимум до опівночі, далі всю роботу відкладати на завтра. Ефективність роботи при цьому істотно підвищилася.

Те ж саме і з пивом, фільмами та іншими розвагами. Завдяки трекерам можна легко спланувати свій час, відведений для перегляду третього сезону «Пригод містера Біна». Фільми можна дивитися тільки після 19.00, читати стрічки новин вранці та ввечері. Решту часу приділяти роботі. Дуже просто і в той же час дієво: не вийде одночасно читати башорг і малювати черговий фронтенд.

Людина істота не багатозадачна, і про це забувати не можна.

Здоров’я

Працюючи вдома, ми ризикуємо мало часу приділяти своєму здоров’ю, хоча планували якраз більше відпочивати і менше проводити часу біля монітора. Працювати до ранку при поганому освітленні — не найкраща ідея, так можна швидко зіпсувати зір, а разом з ним і поставу — доведеться вдивлятися в зображення і сутулитися.

Якщо проводити багато часу вдома, то ймовірність майже не рухатися стає більш ніж реальною. Нам знадобиться всього лише пройти шлях від ліжка до робочого місця і протоптати стежки на кухню і ще в пару місць.

Але в той же час, не за це ми так любимо фріланс, що не треба їздити в метро і в задушливих маршрутках, штовхатися в чергах і харчуватися в офісній їдальні? А тут нам знову підсовують обридлий образ життя. Щоб цього не сталося, потрібно шукати компроміс. Вільний від поїздок на роботу час можна використовувати з користю, наприклад, бігати вранці.

Немає часу або, що ймовірніше, бажання? Тоді можна обмежитися хоча б щоденної ранкової зарядкою. Щоранку можна витрачати 10 хвилин часу, щоб швидше прокинутися і відчувати себе бадьорим цілий день. А якщо ж час є і одного бігу мало, ніхто не заборонить піти в басейн, купити велосипед або записатися в тренажерний зал.

Якщо не забувати про здоров’я, воно не буде нагадувати про себе багато років.

Керування проектом

Розділяй і володарюй, — ця фраза якнайкраще описує ефективну роботу над проектом. Середній або великий проект завжди можна умовно розбити на кілька невеликих завдань, виконання кожної з яких не вимагає багато зусиль. Таким чином, ми зможемо вирішити одну велику задачу шляхом вирішення декількох дрібних. Причому рішення таких задач краще починати з найпростіших, поступово підбираючись до найскладнішої.

Цю методику мені підказав Антон Гулега, хлопець, з яким ми колись 2000 року починали цікавитися дизайном. Його приклад був досить простий: уявімо купу листя, яку нам треба прибрати. Зробити це одним махом не вийде — вона занадто велика. Але варто нам розділити її на кілька менших купок, то перед нами вже стає цілком зрозуміле завдання.

Тепер ускладнимо приклад і визначимо, чому починати краще з дрібних завдань. Припустимо, у дворі осінь і по землі розкидано безліч вже знайомого нам листя. Є дрібні купи і є одна більша. Якщо взятися спочатку за дрібні, то в кінці отримаємо чистий двір і одну купу листя, прибрати яку нескладно.

Якщо ж взятися спочатку за велику купу листя, то прибираючи її, ми розтопчемо всі інші, а роботи в результаті вийде більше.

Те ж і з дизайном сайту: спочатку намалюйте іконки і піктограми, виберіть кольори і шрифт і тільки потім приступайте до створення макета. Починати потрібно з малих завдань, переходячи до більш складним.

Робоче місце

Коли я починав працювати дизайнером, мені доводилося працювати за ноутбуком Samsung P28 з 512мб RAM. Це складно, скажу я вам. Малювати растровий білборд на ноуті справа, м’яко кажучи, нездійсненна, тож братися за подібні замовлення я не міг і мене це абсолютно не влаштовувало.

Тому перш за все, коли мої фінанси дозволили, я купив хороший монітор, а потім і комп’ютер. Зауважте, я не купував плазмову панель або холодильник, а купив саме те, що допоможе мені в роботі. Все інше на другому місці.

Те ж саме можна сказати і про стіл із кріслом: якщо працювати незручно, ні про яку роботу мова йти не буде. Мені працювати на звичайному стільці дуже незручно. Під звичайним я розумію стілець, на якому після двох годин роботи болить спина і його не можна ніяк повернути або опустити. Для вирішення цього питання я купив відмінне дороге крісло. Коштувало воно чимало, але зате тепер я забув про поняття болю в спині або незручною пози під час роботи.

Важливо спочатку вкласти значну суму в інструменти і в майбутньому ці гроші обов’язково окупляться.

Передоплата

Скільки б не велося суперечок з приводу передоплати за роботу, я дотримуюся однозначної думки — передоплата повинна бути перед початком всіх робіт. Наприклад, якщо завдання створити дизайн сайту, то ніяких «попередніх макетів, щоб визначити стиль» або «накидайте картинку, я покажу директору» бути не повинно. Для визначення стилю роботи або рівня працівника є його портфоліо. Подобаються роботи? Дивимося техзавдання, платимо і працюємо.

Не подобаються — до побачення.

Потрібно запам’ятати — всі попередні макети і дизайн без передоплати це безкоштовна робота, за яку найімовірніше грошей ви не отримаєте. Чому ви повинні працювати безкоштовно?

Техзавдання

Багато програмістів або дизайнерів на початку вільного польоту нехтують таким поняттям, як робота за техзавданням. Якщо перед початком проекту ви точно не можете визначити обсяг робіт, то це може призвести до додаткової і безкоштовної роботи. Кінець попереднього абзацу змушує задуматися про те, як убезпечити себе від подібного.

Саме для цього вимагайте ТЗ або пропонуйте скласти його разом із замовником і постарайтеся описати в ньому всі моменти, які можуть бути спірними. У ТЗ необхідно вказати:

  • терміни здачі частин проекту і всієї роботи
  • найдокладніший опис проекту
  • бюджет, спосіб і обсяги оплати
  • обсяг робіт
  • кількість і характер можливих переробок
  • відповідальність сторін

ТЗ служить документом, до якого можна звернутися в разі виникнення питань. При складанні не забудьте згадати, що це не просто документ з описом проекту та що він повинен враховувати побажання обох сторін. Для цього достатньо уваги потрібно приділити його складання.

Не раз переконувався в правильності приказки Стародавнього Фрілансера: «Правильно складене ТЗ — половина роботи».

Портфоліо

Зараз в онлайні є всього кілька хороших сайтів, які пропонують послуги з підбору віддалених співробітників і пошуку замовлень. Крім іншого, там можна розмістити портфоліо.

Існує думка, що чим більше портфоліо, тим краще. Не зовсім так: якщо в портфелі зібрано безліч робіт як середньої якості, так і нижче середнього, то дуже висока ймовірність, що потенційний замовник не догляне його навіть до середини. Тому в портфоліо потрібно намагатися викладати тільки найкращі роботи.

За можливості зробіть свій особистий сайт-портфоліо, тим більше що це не вимагає особливих витрат. Якщо такої можливості поки немає, постарайтеся виділити своє портфоліо серед інших: придумайте свій унікальний варіант оформлення або якусь фішку.

Дуже корисним буде вибрати свою спеціалізацію. Наприклад, тільки дизайн промо-сайтів або тільки програмування для CMS. Чим вже спеціалізація, тим простіше буде замовникові вас знайти.

Спочатку ви працюєте на портфоліо, потім воно працює на вас.

Погляд у майбутнє

Не забувайте, що багато років працювати скаженими темпами ви не зможете. Малювати дизайни або проводити дні і ночі за написанням нових модулів рано чи пізно набридне, а треба також думати про сім’ю, дітей і так далі.

Дизайнер — професія дуже і дуже виснажлива, якщо її любити і віддаватися їй повністю. Будь-який дизайнер рано чи пізно або стає арт-директором студії, або йде з дизайну, тому що видихається.

Працюючи сьогодні, потрібно не забувати про майбутнє. Адже тільки від тебе самого залежить твоє добробут завтра.

Автор ілюстрації — TooDee.

Засновник і керівник видання Tokar.ua. Програміст, адміністратор української Вікіпедії.
← Тисни «Лайк», щоб читати нас у Фейсбуці
Поширити у Фейсбуці
Надіслати у Messenger
Надіслати в Telegram
Надіслати у WhatsApp
Зберегти в Pocket
Обговорення

  1. У меня есть несколько примеров.

    1. Дизайнер становится арт-директором или открывает собственное дело, чаще всего связанное с дизайном или онлайном.

    2. Дизайнер остаётся дизайнером и, имея большой опыт, имя и важных клиентов, берёт за свой труд больше, чем раньше, мало думая о том, надо ли что-то ещё менять.

  2. Арсений

    Гоорите, дизайнеры впоследствие уходят из дизайна? Извиите, а куд аони уходят, если не становятся артдиректорами? На стройку? :) Мне интересно понять что стоит за профессией дизайнер через скажем 5-6 лет упорного труда по этой профессии?

  3. Надежда

    Хорошая статья, пора приступать!

  4. zetnik, отсутствие движения может успешно наблюдаться у любого офисного работника: от дома до метро, от метро до офиса и обратно, вот и всё движение.

  5. zetnik

    У фриланса есть один существенный недостаток: отсутсвие движения, а с ним сопутсвующие заболевания!

  6. Профессионал

    В очередной раз убеждаюсь, что здоровье самое главное. О нём нужно заботиться в первую очередь.