Ця стаття – суб’єктивна думка автора, який протягом 2017-2024 років випробував із десяток різних електромобілів, є активним учасником понад 10 технічних чатів, у блекаути швидко навчився не тільки збирати прості пристрої, а й програмувати блоки управління акумуляторних батарей (BMS) для споживчих потреб.

Обережно. Все написане нижче може викликати хейт у прихильників «взяти щось подешевше», але допоможе визначитися потенційним покупцям Tesla.

На тлі цінової війни за місце на ринку електроавто трапився суттєвий обвал цін. І якщо ще рік потому «комфортний» квиток у світ Tesla коштував від $35-40 тис., то зараз вже можна знайти непогані варіанти вартістю $25-30 тис.

Ще 2-3 роки тому ця марка асоціювалась у нас з преміум-сегментом. Але на початку на 2024-го кількість бюджетних Tesla-таксі стрімко зростає. І так, пасажири вже знають, як відкривати двері незручними ручками.

Найбільшу популярність мають вживані наймасовіші автівки – Model 3 та Model Y. Якщо ви вже знаєте трішечки про ці автомобілі, пропоную знайти відповіді на поширені питання, які стоять перед покупкою саме цих моделей. Звичайно, в статусі «були у користуванні». Нові «глибоко рестайлові» Model 3 2024 модельного року не беремо до уваги, пропонують їх ще мало.

Model 3 чи Model Y?

Якщо дивитися спереду, то не одразу можна помітити різницю між цими моделями. Model 3 є типовим седаном D-класу, який поїхав до перших покупців ще 2017 року. В комплект до нього 2020 року вийшов «кросовер» Model Y. Чому «кросовер» у лапках? Бо насправді реальний кліренс Model Y більший за Model 3 на 1,5-2 см і становить 15-16 чесних сантиметрів. Залежно від того, як міряти, Ілон Маск, як і кожен хлопець, здатен перебільшувати.

До плюсів «Вайки», окрім кліренсу, можна віднести високу посадку (більшість таку полюбляє), просторий багажник та можливість отримати версію на 7 місць. Однак семимісна версія зустрічається не так часто, та й майте на увазі, що на третій ряд поміститься або дитина, або сварлива теща.

Через більш аеродинамічний профіль «Трійка» буде ефективніше споживати енергію (десь на 10%), буде… м’якшою. Так, Model 3 – ще та «табуретка», але «Вайка» взагалі змусить клацати зубами на наших дорогах. Особливо на 20-му профілі гуми в топових версіях. А ще Model 3 дешевша.

Ходять чутки, що 2023-го змінили виробника амортизаторів, Model Y стали м’якішими, але особисто останні «Вайки» на момент написання статті не катав. Взагалі, Tesla полюбляє покращити чи погіршити щось без додаткових комунікацій.

Отже, потрібно міряти тілом, чи згодні ви переплачувати за посадку та трохи більший кліренс. Для когось це дійсно важливо.

Standard, Long Range чи Perfomance?

Існує три основних версії авто:

  1. Standard (батарея місткістю 50-62 кВт-год виробництва Panasonic або CATL) – задній привід з одним мотором, базова батарея, найменші колеса (якщо так можна сказати про ті ж самі 18 дюймів для Model 3), інші дрібні особливості. Наприклад, у «стандартних» трійок нема сабвуфера й підсвітки ніг для водія.
  2. Long Range (батарея 75-82 кВт-год Panasonic або LG) – вже має два мотори, динамічніша, є сабвуфер😊
  3. Perfomance (батарея 75-82 кВт-год Panasonic або LG) – найпотужніша версія, яка буде швидша за 99 % авто в потоці. Комплектується найбільшими колесами, рекомендується на наших дорогах людям з міцними щелепами.

Версії Long Range Single Motor та інші «прокатні» автівки до уваги не беремо через малу розповсюдженість.

Чому не розписую детально місткість батареї та інші технічні особливості? Бо залежно від ринку та інших, тільки виробнику відомих моментів, є багато нюансів. Були різні мотори, різні типи батарей, різні виробники. Для недосвідченого користувача на поширене питання «скільки вона проїде?» відповідь наступна: не вкатаний «Стандарт», залежно від пори року й того, як давити, проїде 200-350 км на одному заряді. «Лонг» або «Перф» здатні проїхати 270 – 450 км.

Звичайно, можна поставити рекорди в обидва боки діапазону пробігу, але обійдемося без крайнощів.

Америка чи Європа?

У кожного своя філософія. Загалом потрібно зрозуміти, що автівки з Америки коштують трохи дешевше, мають менший загальний пробіг, але у 99 % були в ДТП. Авто з Америки можна брати, проте з невеликим ударом і цілою безпекою. Інші відмінності «американок»:

  • червоні «поворотники» позаду (проте у Model Y є більше шансів потрапити на «глобальні» ліхтарі, які простіше адаптувати під наш стандарт);
  • ліве дзеркало для «поціновувачів»;
  • «автопілот» може більше (це окрема тема для розмови);
  • до 2022 року інтегрований модем без заміни працює лише на 4G-частотах стільникового зв’язку;
  • інший зарядний порт.

Все «лікується» й адаптується за бажанням, але потребує коштів. Адаптована «американка» коштує як «європейка», проте чи потрібно все це переробляти – це ще те питання.

Гнати «звідти» чи купляти «тут»?

На момент написання статті пропозицій в нас стільки, що гнати авто під замовлення немає сенсу. Можна якісно продіагностувати авто в Україні, а не обирати екземпляри за зображеннями. Є окремий вид спорту – замовити автівку з США, чекати її тут, а потім збирати власними руками чи руками (не)досвідченого майстра. Це більш релігійне питання.

Ті, хто вірить, що у Європі автівки всі цілі, теж не завжди мають рацію. Кожен сам обирає свій шлях.

Найголовніше, коли ви замовляєте авто з Америки, через тривалий час подорожі до нас ви дуже ризикуєте. Без зв’язку із серверами виробника автівка може втратити так звані сертифікати. Без них Tesla перетворюється на машину з «китайського» ринку – не працює додаток, авто не оновлюється тощо. Сертифікати – це окрема поширена тема, якщо вам сподобається цей допис, розкажу про них.

Ще раз наголошу, Tesla без сертифікатів, це – не Tesla.

«Свіжий Стандарт» чи «досвідчений Лонг»?

Найпоширеніше питання, бо ці дві пропозиції перебувають в одному ціновому діапазоні. Особливо це стосується «Трійок», в яких за майже сім років був один рестайлінг та багато інших змін. На прикладі Model 3 пройдімося по основних відмінностях під час випуску авто. Зазначу, що дані приблизні, через те, що зміни поступово вносилися на різних заводах-виробниках.

2018 рік – встановлене нове «залізо» – тепер автопілот версії 3.0 замість 2.5 (сам навчається, швидше опрацьовує картинку з камер);

2020 рік (з грудня, 2021 модельний) – суттєвий рестайлінг, додався тепловий насос, матричні фари (які ще нормально не працюють). Відбулися декоративні зміни в салоні,  з основного – з’явилась бездротова зарядка, зник тендітний лакований пластик в оздобленні.Автоматичний багажник додав зручності, подвійні «акустичні» вікна спереду – комфорту. А ще тепер в авто є зовнішній гучномовець, автівка «навчилася» через нього співати караоке та випускати гази (не гумор). Суб’єктивно суттєво покращилася якість збірки, «збитість» автівки.

Ззовні рестайлова модель відрізняється відсутністю хромованих деталей на дверях.

жовтень 2021 року – у версії Standart звичайна батарейка від Panasonic замінена на залізо-фосфатний акумулятор від CATL. Це рішення загалом гарне, але не без нюансів. І тому – окрема тема для розмови.

2022 рік – зміна виробника процесора з Intel на AMD, за деякий час «забрали» парктроніки.

Model Y починала свій шлях теж зі звичайними фарами й парктроніками, але карусель змін у цієї моделі ще цікавіша, останні «Вайки» вже мають перспективний автопілот 4.0.

У підсумку постає умовне питання – чи брати «Лонг» 2019 року або «Стандарт» 2021 року виробництва. Зізнаюся, що купляв свою Model 3 раніше й за іншим прайсом, зупинився на рестайловому простішому варіанті. Майже 5 секунд до сотні вистачає, за день не використовую доступний заряд батареї, між обласними центрами потреби кататися немає. Проте отримав свіжіше авто з купою «плюшок» й меншим пробігом.

Але, якщо вам потрібен більший пробіг на одному заряді, чи в душі ви «БМВ-іст», то можна розглянути «Лонга» з категорії «MILF». Чи взагалі замахнутися на «Перфоманс».

Для тих, хто вже зупинився на творінні електроавтопрому від Ілона Маска дуже раджу не поспішати, а особисто покатати на новому авто місяць-два і тільки після цього вирішувати щодо покращення. Насправді для Tesla дуже багато аксесуарів, наші сервісмени навчилися активувати безплатну зарядку у фірмовій мережі «суперчарджерів» та встановлювати повний автопілот. Це влітає в копієчку і не завжди працює, як того б хотілося. Тому важливо, по-перше, визначитися, чого хочеться, по-друге – знайти грамотний сервіс, а не дилетантів. Останніх побільшало. Масове авто, хай там як.

Маю надію, що вам сподобалася ця стаття. Якщо потрібно розкрити деякі теми більш щільно – пишіть у коментарях.

Якщо я хоч трішечки допоміг вам з вибором – за дозволом поширюю посилання на збір мого друга, який захищає наше небо від ударних БПЛА.

Технолог за професією, літератор в душі. Любить технологічні речі. Мріє розвинути в Україні мережу безкоштовних заправок для електромобілів.

Коменти